måndag 25 maj 2015

Poetry slam 2.0

För lite mer än ett år sedan läste jag det här inlägget, i samma blogg som du läser just nu. Tvåorna hade haft dikttävling och jag undrade lite snabbt innan jag gick vidare i livet hur folk gick med på att tillbringa sin eftermiddag så.

Men den tanken och hela händelsen föll i glömska - ända tills början av denna period då jag fick kursprogrammet för MO5 presenterat för mig. I maj blir det poetry slam, för den här kursen behandlar bland annat just lyrik. Dikttävling i helt ny dager och det känns ju ypperligt! Och när dagen kommer är jag riktigt taggad på att stanna kvar en timme extra på en fredag.

I slumpade grupper fick vi knappt, den ena gruppen ännu mindre än den andra, med tid för att komponera ett mästerverk, en del tidigare i veckan, andra samma morgon.

Och visst lyckades vi komponera mästerverk. Långa och korta, vackra och roliga, tårdrypande och mystiska, korsrim och assonans.

Juryn bestod av My från radio x3m, en gammal lärka som enligt Amanda var rätt dålig på textkompetens och allas våran kemmalärare Hannele.

Och det var jätteroligt!

Tre moddakurser, men bara en handfull frivillig publik - nästa år ska det i alla fall stå stort på monitorn så att folk förstår att komma och kolla!

 roligt var det faktiskt!

Nu ska ni få se på bilder!






... och de vackra fotograferna är Frans Cederlöf och Saga Brummer.