torsdag 23 april 2015

Lärkan förbereder sig för framtiden med fenomenbaserad period

I Helsingfors har det bestämts att alla gymnasieskolor ska jobba praktiskt med utvecklingen av framtidens skola. Detta genom att sudda ut våra vanliga bekväma "gå kurs - skriv prov"-rutiner och introducera ett nytt och mångfacetterat ord, fenomenbaserad period. De finska gymnasierna lär ha testat grejen några varv redan, men här i Lärkan känns det nog som ett virrvarr av både lärare och elever som inte riktigt vet var vi kommer sluta, men mest på ett bra sätt då alltså.
Den här fenomenbaserade perioden innebär alltså att varje lärare inte bara ska försöka få ihop en kurs och tillräckligt mycket prestationer att bedöma, utan också baka in mänskliga rättigheter och integritet i det vanliga lärostoffet. Lätt för många - humanisterna jublar, något svårare för andra - de långa matematikerna har fått räkna på som förr.

Onsdagarna är säkert det mest "spännande" med det hela, varje position har nämligen fått var sin onsdag ända fram till periodens slut. Alltså har vi samma ämne en hel dag, vilket gör det lättare för lärare att ordna specialprogram så som studiebesök och gäster. Personligen har de två första onsdagarna varit positiva upplevelser - lite lättare program och lite kortare dag, vad mer kan en gymnasieelev begära!?

Två och en halv vecka avklarade, men fortfarande fem som återstår. Vi i bloggteamet ska göra vårt yttersta för att hålla er uppdaterade!