lördag 28 februari 2015

Lärkor skådespelar i ny tv-serie

Våra abiturienter Patrik Kumpulainen och Vivi Lindberg har fått varsin roll i den finlandssvenska tv-serien Lola uppochner. Tv-serien baserar sig på Monika Fagerholms roman med samma namn och kommer att spelas in år 2015. Regissör är Ulrika Bengts.

Berättelsen utspelar sig i en småstad och i centrum av handlingen finns en mordgåta och fyra unga flickor på tröskeln till vuxenlivet. Vivi Lindberg, för oss i Lärkan känd för sina många imponerande prestationer på skolans scen, har fått rollen som Minnie Backlund. Vivi själv beskriver Minnie som en bortskämd småstadstjej med starka ledaregenskaper men som det ändå vilar något sorgligt över. 
- Jag blev urlycklig, jätteglad, toklycklig och alldeles upprymd när jag fick veta att jag fått rollen. Det var fantastiskt och jag ser fram emot att få börja med projektet, bubblar Vivi. 
Hon har läst boken men avslöjar att manuset skiljer sig en hel del från romanen. 

Vivi har skådespelardrömmar och att provspela för en roll var en självklarhet. 
- Jag tvekade inte en sekund när jag i höstas fick höra om provspelningarna. 
Nu väntar en annorlunda vår och sommar för Vivi. 
- Vi filmar en kort period i mars-april och sedan hela juni, juli och augusti, berättar hon. 
Vivi Lindberg.

Lärkan Patrik Kumpulainen är redan en rutinerad filmskådis. Han hade en av huvudrollerna i filmen Lärjungen från år 2013, en film som också regisserades av Ulrika Bengts och som utsågs till Finlands Oscarskandidat det året. I Lola uppochner spelar han Henrik, den enda killen bland huvudrollsinnehavarna. 

Vi gratulerar Patrik och Vivi till sina roller! Vi ser fram emot att få se slutresultatet på Yle julen 2016.