söndag 21 december 2014

Pjäsen

Det var någon gång i maj som jag började fundera över handlingar. Det var i juli som modda-Amanda och jag utbytte några tankar. I augusti var vi redan några stycken som började planera. I september samlades en manusgrupp och som började skriva. I oktober började äntligen repetitionerna. Vi fick våra roller och projektet drog igång på allvar. Vi var ett stort gäng och i slutändan trots några avhopp och frånfall så var vi dryga 40 elever som skulle delta. 40 är väldigt, väldigt många då det är tidtabeller som ska stämma överens. Det slutade med att den enda gången alla var på plats för att dra igenom föreställningen innan julfesten var på genrepet kvällen innan den stora premiären och finalen ägde rum.

Det har varit mycket jobb. Det har det. Hårt, tröttsamt men samtidigt så otroligt roligt. Alldeles fantastiskt och givande. Otaliga eftermiddagar har vi stannat kvar och väntat ut någon timme på att våra egna scener ska repeteras. Men ingen har gnällt, surat eller himlat med ögonen. Det här är något vi alla ville göra. Vi visste alla om att vår publik skulle vara lite på 400 människor, vi visste om att vi bara får en chans på oss och att det måste lyckas just den gången och vi visste om vad det betydde för våra motspelare och varandra att göra bra ifrån oss. Vi gav allt och vi hade roligt. Och i efterhand känns det, för mej, som om vi tillsammans som helhet lyckades.

Känslan när det tystnade i salen och den inledande sången började är obeskrivbar. Nervositeten var enorm, magpirret rejält. Och innan jag visste ordet av skulle jag ut på scen och börja leverera. Sedan gick det som känns som 3 sekunder men i verkligheten 55 minuter och plötsligt var vi klara. Bara så där. Applåderna vällde över oss. Och som i en blinkning var en hel hösts arbete avklarat.

Nu är det över. Stressen har släppt och saknaden har tagit över. Känslorna är tudelade. Jag är glad för att så många överträffade sej själva och för att det känns som om jag själv höll måttet. Men jag är abiturient och det här var min tredje och sista gång, det i sej är något väldigt konstigt. Jag saknar, sörjer och letar fel. Skådespelet fick bara en chans. Det som gick lite sisådär kommer alltid ha gått lite sisådär. Jag kommer aldrig få en chans att göra om och göra rätt. Jag kommer inte kunna lägga till de där två sekunderna av viktig tystnad, jag kommer inte kunna lägga till den där blicken jag borde ha gett publiken i just det ena specifika ögonblicket och jag kan inte gå tillbaka och artikulera mera.

När man jobbar så nära inpå varandra som vi skådespelar och musiker gjort så blir det automatiskt en stark sammanhållning. Det är så många människor man aldrig skulle ha lärt känna om inte just via teatern. Så osannolika vänskapsband. Och där växer det fram en annan saknad. Människorna man umgåtts med i flera veckor. Det team som blivit så nära ska plötsligt bara sluta ses på en daglig basis. Vi kommer inte spela tillsammans mer.

Det fanns en massa visioner. Det blev inte riktigt någon av dem. Men det blev minst lika bra om inte bättre. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag är nöjd. Jag gjorde ju trots allt mitt bästa. Det vet jag att vi alla gjorde. Nu är det paus. Nu får vi känna den där tomheten och saknaden. En stund. Innan det är dags för nästa projekt.

Vivi Lindberg

fotograf: Natalie Keltto